Myslete především na sebe

Zdá se vám to sobecké?

Pokud máte problém s tím myslet v první řadě na sebe, protože to považujete za sobecké, a berete stále ohled na druhé, je na čase to změnit.

Myslet v 1. řadě na sebe není sobecké, nýbrž je to nutnost, pokud chcete žít svůj vlastní život, život podle vašich představ. Není možné dlouhodobě dělat věci pro druhé na úkor sebe samých.

Co chcete?

Zaměřte se na to, jak vypadá váš den, týden, měsíc. Zamyslete se, co chcete a potřebujete dělat sami pro sebe, třeba jít do kina, zaplavat si, jít na masáž, podívat se po obchodech, číst si, vzdělávat se nebo se třeba jen chvíli povalovat a o nic se nestarat. Napište si to, ujasníte si tím myšlenky.

Podívejte se, do jaké míry děláte to, co chcete

  • Daří se vám to, nebo děláte spíše to, co potřebují jiní?

  • Stává se vám, že něco chcete dělat, ale přijdou třeba děti, manžel/ka nebo vám někdo zavolá a váš plán je zničen?

  • Dělá vám problém odmítnout třeba pozvání na oslavu nebo na nějakou jinou společenskou akci, pokud se vám tam nechce?

  • Snažíte se zavděčit všem?

  • Děláte vše, oč vás kdo požádá a nejlépe ihned?

  • Když už někoho odmítnete, máte z toho špatný pocit?

  • Máte problém přiznat, že něco nestíháte?

  • Věříte, že když každému vyjdete vstříc, budete oblíbenější?

Jestliže jste na některou z otázek odpověděli ANO, je potřeba s tím něco udělat.

Následující kroky vám v tom pomohou

  • Zeptejte se sami sebe, co byste rádi dělali, ale dosud se vám k tomu nedařilo dostat, zjistěte, kolik na to potřebujete času, kdy by na to byla nejlepší doba.

  • Začněte s jednou věcí, poté postupně přidávejte další.

  • Pokud je to jednorázová věc, naplánujte si, kdy ji chcete udělat, vyhraďte si na ni potřebný čas a dopředu řekněte osobám, kterých se to týká, že v tuto dobu potřebujete dělat onu věc. Vysvětlete jim, že je to pro vás důležité. Můžete například říci dětem, že v sobotu večer potřebujete, aby šly do postele už v 8 hodin, i když běžně chodí v 9, protože se potřebujete podívat na pořad, který ovšem není pro děti vhodný a můžete jim říct, že nemusí spát, ale chcete, aby už byly v pokojíčku nebo v posteli. Oznamte jim to třeba v pátek a pak jim to všas v sobotu připomeňte.

  • Pokud se jedná o věc, kterou chcete dělat s určitou pravidelností, třeba chodit plavat, určete si den a hodinu a opět uvědomte okolí, jaký je váš plán. Pokud to je něco nového, co jste dosud nedělali, bude si na to muset zvyknout i vaše okolí. Třeba jednou, dvakrát zapomenou. Když si ale půjdete za svým vy sami a pojedete podle plánu, i ostatní to přijmou za fakt.

  • V případě, že dojde k tomu, že vám váš plán něco nebo někdo překazí, zjistěte, proč se to stalo.

    • Pokud vám onemocnělo dítě nebo musel/a manžel/ka mimořádně zůstat déle v práci, nemá cenu se s tím zabývat a pokračujte v plánu ihned po návratu situace do normálu. V případě, že by se tyto situace opakovali často, bude zde nějaký hlubší problém, který bych doporučovala řešit individuálně.

    • Když se ale nestalo nic závažného, ale třeba vám někdo zavolal, že potřebuje vaši pomoc, nebo přišel manžel s tím, že on si domluvil nějakou akci, nebo brečí děti, že jim po vás bude smutno nebo že právě teď potřebují s něčím pomoci a vy jste na základě toho upustili od svého plánu, je potřeba vydržet a jít si za svým. Řekněte, že se jim budete věnovat poté, co uděláte danou věc, která je pro vás velice důležitá. Váš nový přístup často nebude okolím ihned a s nadšením přidat a věřte, že je to vaše zkouška, ale pouze tím, že budete trvat na svém, dokážete okolí, že to s tímto přístupem myslíte vážně. Odměnou bude to, že budete spokojeni vy, protože si splníte své přání, což se projeví i ve vztahu k ostatním a následně se vám to opět vrátí od nich zpět. Když nejprve naplníte své potřeby, budete s mnohem větší radostí dělat to, co po vás chtějí druzí a vydělají tak na tom všichni.

Když naopak povolíte a místo svých potřeb půjdete nejprve uspokojovat potřeby druhých, budete naštvaní, že jste zas neudělali to, co jste chtěli, uděláte vše, co se po vás chce a na vás samé už zpravidla nezbyde čas a ani chuť. Své negativní pocity budete vysílat svému okolí a i když jste udělali to, co se po vás chtělo, bude ve vzduchu cítit napětí a šťastni nebudete ani vy, ale ani ostatní, i když jste udělali to, co chtěli.

Sama tuto techniku používám doma i v práci. Třeba v neděli večer se vždy dívám na mou oblíbenou kriminálku, což je prakticky jediný pořad, který sleduji pravidelně, jinak se na televizi téměř nedívám, pouze ještě při cvičení. Děti to vědí, vždy jim to ještě připomenu a i když v jiné dny chodí do postele později, v neděli svůj oblíbený seriál stíhám. Občas to zkusí, že chtějí ještě to či ono. Když jim ale připomenu, že dnes už na to není prostor, že mám svůj pořad, bez řečí toho nechají a jdou spát. Vědí, že to je 1x týdně a v ostatní dny to je volnější.

Myslet v 1. řadě na sebe neznamená myslet POUZE na sebe. Pokud byste chtěli dělat vše jen ku vlastnímu prospěchu, fungovat to nebude. Vezmu si výše uvedený příklad. Kdybych jej pozměnila a chtěla bych mít prostor na svůj televizní pořad každý den od 19 do 20h s tím, aby mě v tuto dobu nikdo nerušil, rozhodně to nebude realizovatelné. Každý jistě chápe ten rozdíl. Stejné to bude, když budete chtít každý den chodit s kolegy z práce na pivo/víno.

To už nemyslíte v 1. řadě na sebe, ale pouze na sebe. Ale co třeba 1. týdně? To už je něco jiného. Pobavíte se, partner také stráví čas po svém, oba potěšíte sami sebe a pak si ještě budete mít o čem povídat.

Je potřeba si uvědomit, že okolí vás nebude mít více rádo, když pro ostatní bude více dělat. Spíše vás budou využívat a zneužívat, protože vědí, že vy jim nikdy neřeknete NE. Stejně tak i děti – pokud uvidí, že kdykoli písknou, hned přiskočíte, nebudete pro ně dobrým vzorem a místo toho, abyste se navzájem respektovali, budou se oni snažit s vámi mávat a vás bude rozčilovat, co si dovolují.

Je samozřejmě potřeba pomáhat druhým, ale je nutnost naučit se rozlišovat situace. Když je někdo v nouzi, je jasné, že mu bez rozmýšlení pomohu. V ostatních případech potěšte nejprve sebe, a poté, naplněni dobrým pocitem a spokojeností, rozdávejte druhým.

Nesnažte se zavděčit všem

Vždy se najdou lidé, kteří s vámi budou souhlasit, ale také ti, kteří s vámi souhlasit nebudou. Nesnažte se být v očích všech ten dobrý, hodný, správný. Dělejte věci tak, jak je cítíte vy, ne tak, aby na vás pouze ostatní pěkně pohlíželi. I když se budete snažit sebevíc, vždy se najde někdo, kdo to bude cítit jinak. Netrapte se tím, dělejte věci podle sebe a tak dobře, jak to nejlépe dovedete. To, jak na vás reagují ostatní, je jejich problém, nikoliv váš!

Neodbývejte se, dejte sami sebe

na 1. místo a užívejte si.

 Pak budete zcela přirozeně působit pozitivně na vaše okolí.

A šťastni a spokojeni budou všichni.

Nyní si naplánujte nějakou pravidelnou aktivitu, kterou jste dosud nedělali. Můte to být něco pouze na krátkou dobu, například že se každý den po příchodu z práce na 10 minut natáhnete a chcete na to mít klid. Pokud vás někdo vyruší, klidně, ale důrazně upozorněte, že máte svých 10 minut relaxu. Prvních pár dní bude vyrušování asi hodně časté, věřte však, že po cca týdnu si na tuto situaci všichni zvyknou a vy už jen řeknete: „Jdu si dát svých 10 minut“, a budete mít klid. A za chvíli už ani nebudete muset nic říkat, všem to přijde naprosto přirozené. Až to bude takto fungovat, můžete zkusit jeden den odpočinek vynechat. Je vysoce pravděpodobné, že se vás někdo zeptá: „Ty si dnes nejdeš lehnout?“

Podělte se v komentářích o váš úspěch.

Milujte sami sebe, buďte sami sebou a žijte svůj život.

Katka dělá, co ji baví a naplňuje, je součástí týmu SmartSelling a má ráda upřímnost za všech okolností.

Ráda objevuje svá skrytá zákoutí, překračuje komfortní zóny a předává své zkušenosti dál se záměrem pomoci druhým v nalezení své vlastní jedinečné cesty.

Kromě toho miluje počítače, techniku a nové programy. Návody otevírá až v nouzi nejvyšší :)

Komentáře